Salg og utleie

Fremleie - utleie av leiligheter

I en borettslagsleilighet skal andelseier i utgangspunktet bo selv, men dersom man har bodd i leiligheten i et av de siste to årene kan man leie ut leiligheten i inntil 3 år sammenhengende.

Dersom du vil fremleie leiligheten din, må du først kontakte Obos på epost til adresse oef@obos.no. Du vil da motta et søknadsskjema som du fyller ut og sender tilbake til Obos. Obos vil så videresende søknaden til styret i borettslaget.

Du kan ha forskjellige leieboere i løpet av de tre årene, men da må du søke på nytt for hver nye leieboer. Etter tre år vil du ikke få fornyet søknaden din. Da må du enten flytte tilbake selv, eller selge leiligheten.

Les gjerne mer om dette i Borettslagsloven (kapittel 5).

Hvordan søke

Søknadsskjema får du ved å kontakte Obos på epostadressen oef@obos.no. De vil sende deg en epost tilbake med et skjema som må fylles ut og som du returnerer til Obos. De vil så sende søknaden til oss.

Som borettslag må vi gi opplysninger til ligningskontoret om fremleie av leilighet, og forretningsfører tar derfor et gebyr når du søker. Du vil motta en faktura fra OBOS i etterkant av at søknaden er behandlet.

Salg av leilighet

De aller fleste som selger leiligheter i dag, benytter et meglerfirma til dette. De tar seg i stor grad av det meste direkte med vår forretningsfører OBOS. Megleren tar kontakt med OBOS for å få opplysninger om selskapet og leiligheten, og gir beskjed til OBOS når leiligheten er solgt.

Deretter skjer dette:

  1. OBOS sender beskjed til styret at leiligheten er solgt. Styret behandler salget.

  2. OBOS sender melding til kjøper om at de er godkjent som nye andelseiere (dersom de er det).

  3. Når oppgjøret er tatt, sendes det avslutning av salget til OBOS. Når alle formaliteter er i orden, noteres evt. pant om kjøper skal ha dette og bekreftelse blir sendt banken - eller til privatpersonen dersom det ikke er lån inne i bildet.

  4. Kopi av denne bekreftelsen blir sendt megler, så de kan avslutte saken.